۱۳۹۱ دی ۱۴, پنجشنبه

بودجه که مهم نیست!

هشت سال است که از آبان ماه نمایندگان مجلس هشدار می دهند که اگر امسال دولت لایحه بودجه را دیر تر از موعد مقرر برساند، برخورد می کنیم و باز هم دولت کار خودش را می کند. تا همین حالا هم دولت یک ماه تاخیر داشته و مشخص نیست که این لایحه که حتمن در مجلس زیر و رو می شود و بعد هم دولت از 83 درصد آن تخلف می کند، کی قرار است آماده بررسی شود.
اصلا سوال مهم تر این که لایحه بودجه به چه کار می آید؟ وقتی که دولت یک متنی می نویسد که به تعبیر خودش بودجه عملیاتی است و مجلس زیر و رویش می کند و بعد هم دولت به آن پایبند نیست، چه نیازی است که نمایندگان این همه وقتشان را صرف بررسی قاونو بودجه بکنند. آن هم در شرایطی که حتمن کارهای مهم تری دارند.
تجربه هشت سال احمدی نژاد نشان داده که می شود کشور را بدون پایبندی به قانون هم چرخاند. می شود هزار و یک تخلف کرد و از دیدرس نهادهای نظارتی هم پنهان ماند و اگر هم دیدند، جرات بیان کردنش را نداشته باشند.
نمایندگان مجلس هم بهتر است که خودشان را برای بار چندم سنگ روی یخ نکنند. بروند سراغ بانک مرکزی و مشخص کنند که چقدر می خواهد به دولت تنخواه بدهد، بعد هم چند نفر حسابدار خبره و کار بلد استخدام کنند تا حساب و کتاب های بانک مرکزی و دولت را ثبت و ضبط کند. دولت هم هر چه که پول گرفت و هر بلایی هم سرش آورد که عجیب و غریب نیست و جوابی هم به هیچ کجا پس نمی دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر