۱۳۹۱ دی ۲۸, پنجشنبه

نیت خیرخواهانه شهروندان و دست ناپاک نهادهای حکومتی


یک - شهروندان ایرانی روزانه ۱۸۰ میلیون تومان به عنوان نذورات به اماکن مذهبی و بقاع متبرکه کمک می‌کنند. آن گونه که معاون سازمان اوقاف و امور خیریه ایران گفته است: سالانه تنها دو میلیارد تومان از این کمک‌ها و نذورات هزینه بقاع مبارکه می‌شود و باقیمانده آن هزینه نیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی می‌شود. او مجموع درآمد امامزاده‌های ایران در نه ماه نخست امسال را ۵۱ میلیارد تومان برآورد کرده است.
همچنین به گفته همین مقام مسوول دولت نیز ۲۸ میلیارد تومان به امامزاده‌های ایران بدهکار است.
دو - کمیته امداد ایران به عنوان یک نهاد حمایت گر اجتماعی سالانه ۱۸۰ میلیارد تومان از محل صندوق صدقات درآمد کسب می‌کند. بر اساس گفته‌های معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، شهروندان ایرانی به صورت میانگین، روزانه نزدیک به ۴۹۳ میلیون تومان به نیت خیرخواهانه در صندوق‌های صدقه کمیته امداد واریز می‌کنند.
سه - ایرانیان به صورت میانگین روزانه ۶۹۳ میلیون تومان برای نیت‌های خیرخواهانه و مذهبی خود هزینه می‌کنند. به این درآمد‌ها، خمس، زکات، فطریه و دیگر وجوهات شرعی را هم اضافه کنید تا میزان گردش مالی مرتبط با نیت‌های مذهبی شهروندان ایرانی به دست آید. این کمک‌ها در اختیار سازمان‌هایی قرار می‌گیرد که هیچ گونه نظارتی از سوی شهروندان بر آن‌ها صورت نمی‌گیرد. کمیته امداد زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی و معاف از نظارت نمایندگان مجلس است و سازمان اوقاف و امور خیریه‌ها تا به حال زیر تیغ نظارتی قرار نگرفته است.
چهار- رئیس ستاد دیه کشور گفته است که ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان کشور، به خاطر ناتوانی در پرداخت دیه در زندان‌ها هستند. معاون این ستاد هم گفته است که برای پرداخت دیون زندانیان دیه به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
پنج - همین چند وقت پیش کودکان دانش آموز پیران شهری طعمه اتش بخاری نفتی شدند. مسوولان محلی کمبود اعتبار را دلیل اصلی عدم خرید بخاری گازی اعلام کردند. همچنین روزنامه قانون هم در ماه گذشته از فرار دانش آموزان بک مدرسه شبانه روزی به علت گرسنگی و کمبود مواد غذایی خبر داد.
شش - شهروندان ایرانی با نیت مذهبی و بر اساس اعتقادات شخصی خود، این کمک‌ها را در اختیار نهادهایی قرار می‌دهند که در راستای منافع خود و بر اساس دیدگاه‌های سیاسی خودشان هزینه می‌کنند. در حالی که سازمان‌های داوطلب امور اجتماعی در ایران از کمبود منابع مالی و عدم حمایت‌های دولت گلایه‌مند هستند و روزهای سختی را می‌گذرانند.
حال تصور کنید که تنها بخشی از آنچه که شهروندان در راستای نیات مذهبی و خیرخواهانه هزینه می‌کنند، جذب شبکه‌های اجتماعی غیردولتی شود و برای امور ضروری‌تر و یا کارآفرینی در مناطق محروم هزینه شود. فراموش نکنید که میزان وام خود اشتغالی دولت سه تا ۱۰ میلیون تومان است. با ۶۹۳ میلیون تومان در روز می‌توان به ۶۹ نفر وام ده میلیون تومانی پرداخت کرد.
با محاسبه‌های ریاضی می‌توان اثر گذاری میزان هزینه‌های شهروندان برای نیات مذهبی و خیرخواهانه که در چرخه سازمان‌های مذهبی و حکومتی بدون نتیجه مشخصی تلف می‌شود را برآورد کرد.
هفتم - نمی‌توان شهروندان را از این رفتار‌ها منع کرد. باید راهکاری یافت که این مبلغ و یا بخشی از آن را جذب و در راه درستش هزینه کرد وگرنه نهادهای دولتی در بهترین حالت بخش زیادی از آن را هزینه رفتارهای سیاسی و ایدئولوژیک خود خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر